Eén à twee kinderen per klas leven in armoede. Dat zou in een welvarend land als Nederland echt niet moeten kunnen. Door de handen ineen te slaan met onze maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en donateurs kunnen we ervoor zorgen dat Nederlandse kinderen die in armoede leven, in de digitale wereld kunnen opgroeien. En ze niet achterblijven bij hun klasgenoten en vriendjes.
Tal van positieve effecten
Gezinnen die in armoede leven, ervaren vaak schaamte. Dat doet weinig goeds voor hun zelfbeeld. Maar zodra we gezinnen in armoede kunnen helpen met digitale leermiddelen zien we diverse positieve effecten. Zo ontstaat er minder schaamte, heeft een kind meer kans om een opleiding goed af te ronden en is er meer kans op een goedbetaalde baan. Zo zijn er nog meer positieve effecten te noemen van het helpen van deze gezinnen. Ik vind het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend om me in te zetten voor deze doelgroep.
Een digitaal leven net als elk ander kind
Ik besef dat we niet alle problemen oplossen met een laptop. Maar we geven kinderen wél een inkijkje in de wereld en stimuleren ze om alles uit hun potentieel te halen. Met het
openklappen van hun laptop, opent namelijk hun blik. Ze ontdekken wat er op hen afkomt. Ze kunnen thuis aan de slag met leerstof van school, sociale contacten onderhouden met klasgenoten en vrienden, gamen, online winkelen en leren hoe je bankzaken regelt. Die op het oog simpele laptop verbindt ze met de wereld. En laat ze een digitaal leven leiden net als elk ander kind.