Nooit meer huiswerk maken op een mobiel

Interview | Jan 19, 2025

Huiswerk maken op de mobiele telefoon van je moeder, op de momenten dat de mobiel beschikbaar is. Saif en Aya, de kinderen van Zahra, waren niet anders gewend. Na een turbulent verleden waarin Zahra vanuit Irak naar Nederland vluchtte, dakloos was en haar dochter ruim een half jaar moest missen, is ze blij dat ze met haar nieuwe partner een fijn leven voor haar kinderen kan opbouwen. Maar een laptop kopen voor het schoolwerk van haar kinderen, is voor Zahra niet mogelijk. Laat staan een voor ieder kind. Digidromen schoot te hulp. “Mijn kinderen kunnen de komende jaren goed vooruit met de nieuwe laptops.”

Een betere toekomst

Toen Zahra jong was, nam haar vader het gezin mee naar Nederland vanuit Irak. Een nieuw leven opbouwen, zat er alleen niet in. Haar vader keerde al snel terug en nam Zahra mee om in Irak te trouwen. Haar zoon en dochter werden geboren. Toen het huwelijk met haar eerste partner strandde, wilde ze niets liever dan met hen naar Nederland terugkeren om een betere toekomst voor hen te creëren. Helaas moest ze haar dochter achterlaten, omdat zij geen paspoort had. Ze reisde alleen met haar zoon naar Nederland en kwam in de daklozenopvang terecht. Pas zo’n acht maanden later werden ze herenigd met haar dochter.

 

De eerste anderhalf jaar in Nederland waren niet makkelijk. Het gezin verbleef al die tijd in de opvang bij Traverse. Uiteindelijk hielp de organisatie haar aan een eerste flatje en later de woningwaar ze nu wonen. Inmiddels heeft Zahra een nieuwe partner waarmee ze haar derde kind verwelkomde. Haar man is een eigen kapperszaak begonnen, maar die loopt nog niet zoals gehoopt. Het gezin zit in de schuldhulpverlening, waardoor aankopen als laptops ver buiten hun bereik liggen.

Het hele gezin op één mobiel

Dat de laptops hard nodig waren, blijkt uit het verhaal van Zahra, wanneer zij vertelt over hoe haar kinderen nu huiswerk maken. “Mijn zoon zit in groep acht en mijn dochter in groep vijf. Ze hebben allebei hard een laptop nodig voor huiswerkopdrachten. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken voor een spreekbeurt, te oefenen voor toetsen of contact te houden met de juf of meester.”

 

De noodoplossing: huiswerk maken op de mobiele telefoon van Zahra. Geen houdbare situatie. Want twee kinderen die toegang tot het internet nodig hebben, en maar één telefoon die ze zelf ook moet gebruiken. “Ze moesten vaak wachten tot ze mijn mobiel konden gebruiken. Daardoor konden ze niet zelfstandig aan de slag wanneer ze dat wilden.”

 

Digidromen als oplossing

Dat er minimaal één laptop moest komen, was wel duidelijk. Maar zelf had Zahra de middelen hier niet voor en de school van haar kinderen kon er helaas ook geen aanbieden. Via school hoorde ze wel over Digidromen: de oplossing voor haar probleem. “Iedere woensdag komt er een stichting of fonds naar de school van mijn kinderen om te vertellen over demogelijkheden die zij bieden. Op een van die dagen hoorde ik over Digidromen. Ik heb meteen contact met ze opgenomen, want dit klonk als dé oplossing voor ons.”

 

Boven verwachting

Dat een goed doel als Digidromen hard nodig is, blijkt wel uit de wachtlijst. Daar stuitte Zahra ook op. “Gelukkig bleek die niet zo lang”, vertelt Zahra. “Wat ons het meeste helpt, is dat we niet één maar twee laptops kregen. Nu kunnen allebei mijn kinderen aan school werkenwanneer zij dit willen en hoeven ze niet om de beurt huiswerk te maken. Dat is nog meer dan ik had durven hopen.”

 

“Ik heb mijn papa al vier jaar niet gezien, omdat vliegtickets naar Koerdistan te duur zijn. Met de laptop kan ik met hem videobellen en hem wel zien.” – Saif (11 jaar)

Zowel Zahra als de kinderen waren enorm enthousiast toen de laptops geleverd werden. Zahra: “Ze waren ook meteen gebruiksklaar en er werden zelfs een koptelefoon, muis en laptoptas bijgeleverd. Alleen de programma’s van school moesten nog geïnstalleerd worden, maar dat was niet lastig. Mijn kinderen waren zo blij, dat ze meteen met alles aan de slag gingen. Ik had niet verwacht dat de laptops zo goed zouden zijn.”

“Ik kon na mijn huiswerk niet kijken wat ik wilde op tv, want ik moest het met mijn broerdelen. Op mijn laptop kan ik de Disney-filmpjes kijken die ik wil zien. Hetliefst teken ik, met de laptop kan ik plaatjes natekenen en worden mijntekeningen steeds mooier.” – Aya (8 jaar)

Eerst huiswerk, dan vrije tijd

De kinderen van Zahra gebruiken de laptops met heel veel plezier voor hun huiswerk of om te leren. Zahra: “Het is veel makkelijker voor ze om bijvoorbeeld te leren voor een spellingstoets of informatie op te zoeken voor een spreekbeurt. Ze leren ook heel snel met de laptops te werken, dat vind ik erg belangrijk.”

 

                “Mijnlievelingsvak is rekenen. Dat kan ik nu op de laptop oefenen.” - Saif

 

Natuurlijk moet er ook plezier gemaakt worden met de nieuwe aanwinsten. “Maar daar hebben we wel duidelijke afspraken over”, lacht Zahra. “Eerst het huiswerk maken, dan mogen ze andere dingen doen.”

Wil je meer kinderen zoals Saif en Aya de kans geven om hun dromen waar te maken met een laptop? Doneer hier